22 Eylül 2015

Anne Adayları ve Anneler İçin Kitap Önerileri 1

Merhabalar

Malum hamile kaldığımı öğrenmenin akabinde işten ayrıldığımı düşünürsek kitap okumak için de bol bol vaktim oldu. Annemler burada iken fırsat buldukça yine bebek bakım kitapları okumaya devam ettim. Bu kadar okumaya doktora yeterliğe girseydim herhalde geçerdim :)

Okuduğum kitapları doğum öncesi okuduklarım ve doğum sonrası şeklinde iki gruba ayırdım. Zaten doğum sonrası okuduklarımın az olduklarını göreceksiniz.

Doğum öncesi okuduklarım

doğum öncesi okuma listesi

Bebeğinizi Beklerken Sizi Neler Bekler
 Hamile kalmaya karar verdiğimde sipariş edip okumaya başlamıştım. Hamileyken gebelik haftasına göre açıp okudum. Dili kolay, sorularıma kolayca yanıt bulabildiğim bir kitap. Sürecin takibi için bence faydalı bir başucu kitabı. Elbette yabancı bir yayın olduğu için kültürel çeşitliliğe dayalı farklılıklar yer almakta, ama bunlara çok takılmaması gerektiğini düşünüyorum. Düşünenlere tavsiye ederim. Zaten fotoğrafta da yanına tik attım :)

İçgüdüsel Doğum
Hypnobirthing benzeri bir kitap olduğunu düşünerek sipariş ettiğim "İçgüdüsel Doğum" beni tam olarak tatmin edemedi. Kitap genellikle yazarın danışanlarıyla yaptığı çalışmaların detayları ve danışanların yazıları, deneyimleri, resimleri ile bezenmiş. Yaşantılar bana pek hitap etmediği gibi kitabı da bir süre sonra sıkıcı hale getirmiş. Ayrıca yazar sizden de benzer egzersizleri uygulamanızı (resim-heykel vb.) istiyor ki, uygulamaları da yapmadığımı itiraf etmeliyim. Kitabın diğer kısımları ise diğer gebelik-doğum kitaplarında bulabileceğiniz bilgiler içeriyor. Ek kısımların ise Türkiye'de uygulanabilirliğinin pek mümkün olduğunu düşünmüyorum.

Bebekler İçin Beynin Kuralları
İşte memnun kaldığım kitaplardan biri. Yazar kendi ailesinden örneklerle, araştırma sonuçlarıyla bebeklerde beyin gelişimini anlatmış. Mesela "Hamileyken çocuklara klasik müzik dinletin, yok şöyle böyle yapın" şeklindeki birçok uygulamanın, o baby einsteinların falan aslında hiçbir etkisi olmadığından bahsetmiş. Zaman zaman çok güldüğüm de oldu :) Bence alınası bir kitap. 

HypnoBirthing
Normal doğuma yönelik o korkutucu tabuları yıkan; gerçekten aslında olması gerekenin, doğal olanın normal doğum olduğunu gayet güzel anlatan bir eser. Eminim okuduktan sonra "Ben bu işi yapabilirim!" diyeceksiniz. Kitabın içinde ayrıca geçmişten günümüze doğum uygulamaları, normal doğumu kolaylaştıracak egzersizler gibi çeşitli bilgiler de yer alıyor. Sıkılmadan okuyabileceğiniz bir kitap. Düşünmeden alabilirsiniz. Hele de normal doğum düşünüyorsanız :)

Bebeğinizin Beyin Eğitimi
Doğum öncesinde ve doğum sonrasında, bebeklerin farklı alanlardaki gelişimlerine (dilsel, psikomotor, duyuşsal) değinmesinin yanı sıra, her bir alanın gelişimi için yapılabilecek etkinlikleri anlatan bir kitap. Her ebeveyn mutlaka faydalanacağı bir bölüm bulacaktır. Mesela ben her ay açıp bakıyorum. Bu ay hangi aktiviteyi yapmalıyım diye. İlk aylarda "Siyah beyaz şekiller kesin asın, maskeler hazırlayın" diyordu yaptım. Bu ay ev turları önermiş onları da yapıyoruz. "Aman bebeğimin gelişimi için ne yapsam bu ay?" diye düşünenlere güzel bir alternatif.

Mahallenin En Mutlu Bebeğinin Uyku Kitabı
Harvey Karp'ın kitabında bebeğinizi nasıl uyutacağınıza yönelik yöntemleri bulmanız mümkün. Hem kitabını okumuş hem de dvd'sini izlemiş biri olarak yöntemlerin işe yarayacağı konusunda oldukça ümitliydim. Yöntemleri kısaca geçmişe dönüş olarak özetleyebiliriz. Kundaklama, "şşş" şeklinde sesler çıkarma, pış pışlama, sallama... yani bizler nasıl büyütüldüysek onları anlatmış. Ama bunlar ilk üç ay için daha geçerli... Karp'a göre ilk üç ay 4. trimester oluyor ve bebek anne karnı-dünya karmaşası yaşıyor. Bu kısma kadar katılıyorum da 3. ay bittikten sonra uyku konusunda çok da efektif olmadığını düşünüyorum. Hele de diğer "uyku eğitimi" kitaplarını okuduktan sonra :)

Beşikte Durduğu Gibi Durmuyor
Yazar naçizane kendi annelik deneyimlerini anlatmış. Sanırım oldukça da bunalmış. Çünkü anlattıkları çok toz pembe değil. Bunda hem fikiriz de, hamileyken okuyunca insanın hevesini kaçıran bir kitap. Yine de çok merak ederseniz. A101'de 5 TL'ye bulabilirsiniz. Ben 17 TL falan vermiştim, akabinde pişman oldum :)

Filozof Bebek
"Filozof Bebek" adlı kitabı alma amacım bebeklerin iç dünyası, biliş sistemleri vb. hakkında bilgi edinmek ve haliyle bundan faydalanmaktı. Fakat kitap yetişkinlere yönelik psikolojik kuram ve amprik araştırma bulgularından öteye gidememiş. Genel olarak her bir bölüm için bebek -ya da çocuklara- yönelik veriler 3 sayfayı geçmiyor. Haliyle psikoloji makalesi mi okuyorsunuz, bebek bakımına yönelik bir kitap mı sorusunun cevabı "derlenmiş makaleler" oluyor. Hayır arkadaş hadi ben akademisyenlik yaptım, akademik yazılara aşinayım ben bile yıprandım bitirene kadar... Ben ettim siz etmeyin. Hatta kaçın :)

40'ı Uçana Kadar
Yani.. "Pes doğrusu" dedirten bir kitap. İnsan "Neden?" diye sormadan edemiyor. Bir kitabın içinde burun aspiratörü reklamı olur mu? Allah aşkına bu dergi mi? Açın mama, bebek bezi sitelerini aynı bilgileri bulursunuz. Biri tavsiye etti de aldım. Direk gereksiz :) Paranıza yazık! Birde kitapta sık sık "Karınıza iyi davranın, eve giderken tümseksiz yoldan gidin" gibi paragraflar vardı :) Zaten normal bir insan bunları düşünür bence... 

Ina May'in Doğuma Hazırlık Rehberi
Kitabın başındaki doğum hikayeleri öncelikle beni çok sıktı. Zaten doğuma da erken girdiğim için ne yalan söyleyeyim şimdi hepsini okumadım. Ama kitap beni çok açmadı. Hatta oldukça sıkıldım :)


Yukarıdaki fotoğrafa eklemediğim -nasılsa unutmuşum- bir kitapta "Doğmamış Çocuğun Gizli Yaşamı". Büyük hayallerle aldığım bu kitapta bence fiyaskoydu. Hatta biliyorsunuz hamileyken kafayı yemiştim. Diyordum ki kendi kendime " Kitabı okuyunca dünyam kararacak, hamileyken düşündüğüm şeyler için çok pişman olucam, almasam mı falan".  İçinde pişman olacağım pek birşey bulamadım. Kitabın en büyük handikabı, kitap basım yılının 1982 olması ve basım yılından sonra hiçbir şekilde güncellenmemiş olması. Kaynakçaya baktığınız zaman alınan referansların -kullanılan makale ve araştırma sonuçlarının- en yeni tarihli olanının 1980'e ait olduğunu görebilirsiniz. 2015 yılında olduğumuzu düşünürsek kitabın güncelliği büyük bir tartışma konusu.

Ayrıca yukarıdaki kitapların yanı sıra Belly Laughs adlı kitabı da okudum. Çok da güldüm. Eski playboy güzeli hamilelik maceralarını anlatmış . Gerçi sonradan üzüldüm bebeğinde otizm tespit edilmiş.  Kendisi Ina May, Sears kitapları da bende e-book olarak mevcut. Blogu takip eder ve alta mailinizi bırakırsanız isteyenlerle elbet paylaşırım :)

Bu post çok uzun olduğundan doğum sonrası okuduklarım da yarına kalsın.

Herkese iyi geceler :)

7 yorum:

  1. Beybi Tracy Hogg ve Melinda Blau'nun Bebek Bakım Sorunlarına Mucize Çözümler kitabını okudun mu? Sen önermiştin diye hatırlayıp aldım ama... bi Tracy Hogg hatırlıyorum sanki. Seni ve de Yaz'ını öpering xoxo.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım okudum :) Bir sonraki postta ondan bahsetmiştim. Biz de çok öpüyoruz <3

      Sil
  2. Ya çok bilgilendin yada çok kafan karıştı:)
    Bana bunları okumak nasip olacak mı bakalım.Kısmet

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haha :) Yok karışmadı gayet tatmin edici oldu... İnşallah kısmet olur <3

      Sil
  3. Merhaba ben de taze bir hamileyim ve İçgüdüsel Doğum kitabını okumak istiyorum ama maalesef baskısı tükenmiş. Hiç bir yerde bulamadım. Sizdeki duruyorsa ödünç alsam mümkün müdür? Satmayı düşünürseniz o da olabilir. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. Merhaba ben de taze bir hamileyim ve İçgüdüsel Doğum kitabını okumak istiyorum. Maalesef baskısı tükenmiş, hiç bir yerde bulamadım. Sizdeki duruyorsa sizden ödünç alsam ya da satmayı düşünürseniz o da olur. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar bendeki duruyor fakat evde değil annemde bırakmışım. Yayınevini aramanızı tavsiye edebilirim. Bağdat Caddesi Doğum Akademisinde de görmüştüm geçen yıl gittiğimde, orayı da arayıp sorabilirsiniz, satış yapıyorlardı oradan :) Sevgiler

      Sil

Yorumlarınız benim için önemli..